آسیب و التهابات پوستی ناشی از تماس با سیمان

با وجود کاربرد گستره سیمان در صنعت، دلیل اصلی بسیاری از بیماری های پوستی در میان کارگران، همین ماده است، که به صورت کهیر و التهاب پوستی ظاهر می شود. یکی از مشکلات رایج در میان کارگران، التهاب پوستی است که در اثر تماس با سیمان تحریک می شود.

سیمان خیس و مرطوب یک ماده قلیایی است، که می تواند منجر به بروز زخم و آسیب های مزمن شود. تغییرات و نکروز پوستی، 8 تا 12 ساعت بعد از تماس با سیمان ظاهر می شود. در صورت تماس مجدد و پیوسته با سیمان، میزان آسیب و جراحت نیز بیشتر خواهد شد. زخم های پوستی بیشتر در دست ها و پا ها دیده می شوند.

آسیب و التهابات پوستی ناشی از تماس با سیمان

علائم بالینی زخم های مزمن، کمتر با خشکی پوست، لک های پوستی و یا تاولچه مشخص می شوند، اما عمدتا پوست این افراد ضخیم می شود و حالت ساییدگی و خراش پیدا می کند. این زخم ها دردناک هستند و تنها زمانی بهبود می یابند که فرد دیگر تماسی با سیمان نداشته باشد.

در چنین وضعیتی، جوش و یا همان کورک بر روی پوست آسیب دیده یافت می شود. متاسفانه، این یک وضعیت کاملا عادی در میان کارگرانی است که با سیمان سرو کار دارند.

التهاب پوستی می تواند به شکل سوختگی با سیمان نیز ظاهر شود، این حالت اغلب به ندرت اتفاق می افتد، ولی می تواند شرایط حادی را برای فرد به وجود بیاورد.

در معاینات فیزیکی، جوش های دردناک و اریتمی پوستی در دست و پای افراد کاملا مشهود است، اما نتایج تست های آزمایشگاهی این افراد کاملا طبیعی است.

برای جلوگیری از بروز چنین آسیب هایی به خصوص در کشورهای در حال توسعه مانند ایران، بهتر است که افراد آگاهی لازم از ایمنی کار خود داشته باشند و بعد شرایط را قبول کنند. ابزارهای ایمن و شرایط کاری مناسب نیز باید برای کارگران فراهم باشد.

پنج × 3 =