اگزمای دست

اگزمای دست یکی از شایع ترین مسائلی است که متخصص پوست با آن مواجه می شود . درماتیت دست موجب ناراحتی و آشفتگی می شود و به علت محل قرارگیری آن، به طور قابل توجهی در فعالیت های طبیعی روزانه خلل ایجاد می کند . درماتیت دست در مشاغل صنعتی شایع است و اگر التهاب کنترل نشود، می تواند امنیت شغلی را به مخاطره اندازد .

اگزمای دست

مراقبت های درماتیت تحریکی دست

یک سری دستورات برای بیمارانی است که مبتلا به (اگزما پوستی) درماتیت تحریکی دست هستند عبارتند از:

1. دست ها را هر چه کمتر بشویید، بهتر است . بهتر است که از صابون استفاده نکنید و دستها را تنها با آب ولرم بشویید .
  2. شامپو زدن را تنها با دستکش لاستیکی انجام دهید و یا از فرد دیگری بخواهید این کار را برای شما انجام دهد .
  3. از تماس مستقیم با شوینده ها و گندزداهای خانگی بپرهیزید . در هنگام انجام کارِ خانه، از دستکش های پارچه ای، پلاستیکی و یا لاستیکی استفاده کنید .
  4. از لمس کردن اشیاء و یا انجام اعمالی که منجر به ایجاد سوزش و یا خارش می شوند . بپرهیزید (از قبیل پشم، پوشک خیس، پوست کندن سیب زمینی یا دست زدن به میوه های تازه، سبزیجات و گوشت خام) .
  5. در هنگام مواجه با محرک ها از دستکش های لاستیکی استفاده کنید . دستکش های لاستیکی به تنهایی کافی نیستند . زیرا آستر آنها، عرق، پوسته و ذراتی را جمع می کند که ممکن است اثر تحریک کنندگی آنها بیش از تماس با مواد محرک معمول باشد . تنها پس از به دست کردن دستکش های پوستی سفید پارچه ای، دستکش های لاستیکی بدون آستر را بپوشید . چند جفت دستکش کتانی بخرید تا بتوانید آنها را مکررا عوض کنید . در هنگام خرید، دستکش لاستیکی را روی دستکش پارچه ای سفید بپوشید تا مطمئن شوید سایز آنها مناسب است .

دکتر طناز فخیم متخصص پوست و مو با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها و مشکلات پوست و مو می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره ٤٤٨٢٤٠٨٢ تماس بگیرید یا به آدرس کانال اینستاگرام مراجعه کنید .

تشخیص و درمان اگزما دست

تشخیص و درمان اگزما، خود یک معضل است: تقریبا هیچ ارتباطی بین الگوی بالینی و اتیولوژی آن وجود ندارد . همچنین، هیچ اگزمایی به طور نمادین در زمره ی یکی از انواع آلرژیک . تحریکی و یا اندوژن قرار نمی گیرد . نه تنها الگوهای متعددی از التهاب اگزمایی وجود دارد، بلکه بسیاری از بیماری های دیگر نیز مانند پسوریازیس می توانند به شکل اگزمایی ظاهر شوند .

ضایعات اولیه ی اصلی و مناطق توزیع آنها، به مرور زمان و با اضافه شدن تحریکات، کندگی، عفونت و یا درمان تغییر شکل می یابند . در اگزمای دست ممکن است با تمامی مراحل التهاب اگزمایی مواجه شویم .

جهت کسب اطلاعات بیشتر به دکتر پوست خوب در غرب تهران مراجعه نمایید .