اگزمای پوستی

اگزمای پوستی تنها یک مشکل پوستی نیست بلکه سلامت فیزیکی و روانی افرادی که به این بیماری مبتلا هستند را در معرض خطرات جدی قرار می دهد.التهاب پوست در افراد به اصطلاح اگزمای پوستی یا درماتیت گفته می شود و دلایل مختلفی برای بروز این بیماری وجود دارد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

اگزمای پوستی نه تنها فرد را دچار ناراحتی در پوست می کند بلکه باعث ایجاد آسیب های جدی در فرد می شود . دکتر طناز فخیم متخصص پوست، مو و زیبایی به درمان انواع بیماری های پوستی می پردازد . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی باشماره های ٤٤٨٤٩٥٣٤ – ٤٤٨٢٤٠٨٢ – ٠٩١٢٣١٨٠٢٤٤ تماس بگیرید . برای ارتباط با دکتر به آدرس تلگرام و اینستاگرام مراجعه کنید .

علل اگزمای پوستی

اگزمای پوستی بر اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود که عبارتند از:

• وضعیت سلامت
  • آلرژی‌
  • عوامل ژنتیکی
  • محرک‌های محیطی
اگزمای-پوستی

انواع اگزمای پوستی

شایع‌ترین انواع اگزمای پوستی عبارتند از:

به  التهاب خشک و خارش دار که می تواند در هر قسمتی از پوست ایجاد شود اگزما پوستی آتوپیک گفته می شود. شایع ترین مناطق پوست که درگیر این بیماری می شوند عبارتند از گودي آرنجها، اطراف زانوها و دور مچ و گردن.

• اگزمای پوستی تماسی

اگزمای پوستی تماسی به دلیل حساسیت یا تحریک پوست بر اثر تماس با مواد حساسیت زا مانند طلا و جواهر حاوی نیکل، عطر، لوازم آرایشی و … و آزاردهنده ها مانند اسیدها، حلالها، قلیاها و صابونهای قوی و مواد شوینده ایجاد می‏شود. بعضی مواد شیمیایی هم آزارنده و هم حساسیت زا هستند.

• اگزمای پوستی سبورئیک

اگزمای پوستی سبورئیک در نواحی چرب بدن باعث ایجاد لکه‌های فلس دار، قرمزی پوست و شوره سر پایدار می‌شود. شایع ترین مناطقی که دچار این عارضه می شوند عبارتند از صورت، بالای قفسه سینه و کمر.

روش های درمان اگزمای پوستی

درمان بر اساس سن، وضعیت سلامت فعلی فرد و فقط به منظور بهبود پوست آسیب دیده و جلوگیری از علائم آن می باشد.بهبود علائم اگزما در افراد مختلف متفاوت می باشد و برای برخی

با گذشت زمان از بین می رود ولی برای عده ای دیگر، این یک وضعیت مادام العمر است.

• روش های درمان شامل مراقبت خانگی مانند حمام با آب ولرم، پوشیدن پارچه های پنبه ای و نرم و اجتناب از پوشیدن الیاف زبر و لباس های تنگ، استفاده از مرطوب کننده ها خصوصا بعد از حمام، استفاده از پاک کننده های غیر صابونی هنگام شستن، اجتناب از مالش پوست خشک بعد از حمام و … و داروها مانند کرم های موضعی کورتیکواستروئید و پمادها ، کورتیکواستروئیدهای سیستمیک، آنتی بیوتیک ها، آنتی هیستامین ها، مهار کننده های موضعی کلسینورین، کرم های مرطوب کننده و فتوتراپی یا نوردرمانی می شود.

درمان‌ جایگزین

برای مدیریت اگزمای پوستی بسیاری از درمان‌های جایگزین به برخی از افراد کمک کرده است اما شواهد قطعی برای تاثیر آنها وجود ندارد. این درمان های جایگزین عبارتند از:

• مکمل‌های غذایی مانند ویتامینD، پروبیوتیک‌ها و سبوس برنج (استعمال بر پوست)، برای درمان اگزما پوستی اتوپیک.
  • استعمال روغن درخت چای (به تنهایی و یا افزودن به شامپوی خود) ، مکمل‌های روغن ماهی و عصاره آلوئه ورا برای اگزمای پوستی سبورئیک.

در مورد مصرف مکمل‌های غذایی و یا سایر درمان‌های جایگزین با پزشک خود در مورد جوانب مثبت و منفی آن مشورت کنید.