ماستوسیتوزیس

در صورت رشد غیر طبیعی ماست سل ها عارضه به نام ماستوسیتوزیس بروز می کند که این عارضه بیشتر در پوست و به دلیل جمع شدن ماست سل ها اتفاق میافتد وجز شایعترین ماست سل هاست.

ماست سل ها در بدن از اجزای سلولهای ایمنی بدن بوده و درحفظ ایمنی بدن کمک می نمایند.

در بیشتر مواقع این تجمع که بر روی پوست صورت می گیرد، با لکه ها یا برآمدگی قهوه ای مایل به قرمز رنگ نمایان می شود.

ماستوسیتوزیس

ماست سل ها ممکن است به جز بر وی پوست در بعضی از ارگان های بدن هم بروز نماید از جمله این ارگان ها میتوان مغز استخوان، معده و روده را نام برد. البته جز نادرترین ماست سل ها می باشند.

بروز ماست سل در هر سنی امکان پذیر است و در صورت ابتلای کودکان به این عارضه  بسیار خفیف می باشد.

ماست سل چیست

همانطور که قبلا ذکر شد ماست سل ها جز سلول های ایمنی بدن می باشد و توسط مغز استخوان در بدن ساخته می شود. این ماده برای جلوگیری از ورود عفونت به بدن بوده و در برابر عفونت مقابله می کند.

ماست سل در پوست، ریه ها وروده ها بیشتر از سایر ارگان های بدن یافت می شود.

از جمله نقش های مهم دیگر ماست سل تولید ماده ای به نام هیستامین می باشد. هیستامین ماده ای است که در بدن مانند زنگ خطر بوده و در صورت ورود عفونت به بدن اعلام خطر می کند. این اعلام خطر ها به صورت های مختلف مانند خارش، تورم و قرمزی قسمتی از پوست که به آن عفونت وارد شده صورت می گیرد.

نحوه تشخیص ماستوسیتوزیس توسط پزشک

به دلیل اینکه علائم  این بیماری بسیار شبیه به بیماری های دیگر بوده و امکان تشخیص سریع برای پزشک شاید مقدور نباشد باید یک سری آزمایشات و نمونه برداری ها صورت گیرد تا بتوان با قطعیت تشخیص داده شود. ممکن است پزشک برای تشخیص بهتر این بیماری نمونه برداری از پوست را انجام دهد. در صورت مبتلا بزرگسالان به ماستوسیتوزیس این نمونه برداری از مغز استخوان انجام شود تا در بتوان دیگر بیماری های خونی را هم بررسی کرد.

در صورتی که بیمار با علائمی مثل اسهال به پزشک مراجعه نماید انجام آزمایش خون و ادرار کافی است.

انواع ماستوسيتوز

• ماستوسيتوز منفرد
  • ماستوسيتوز پوستي گـسترده
  • ماستوسيتوز سيستميك

که به شرح زیر می باشد:

ماستوسيتوز منفرد بیشتر در کودکان شایع بوده و به رنگ های قرمز و زرد بروز می کند بیشتر در اندام های بدن کودک دیده می شود. ماستوسيتوز منفرد در همان دوران کودکی و به مدت 2 تا 3 سال بر طرف می شود. در صورت ورود تروما به این نوع از ماستوسيتوز مواردی مثل ارتیم، کهیر زدن، ایجاد تاول و افت فشار خون  پیش می آید.

ماستوسيتوز پوستی گسترده نوع نادری از ماستوسيتوز بوده که در نوزادان بروز می کند و ظاهر این عارضه به صورت پوست ضخیم و پرتغالی رنگ می باشد. در ماستوسيتوز پوستی گسترده در صورت ضربه خوردن به پوست امکان ایجاد تاول های خونی وجود دارد.

ماستوسيتوز سيستميك بیشتر در بزرگسالان دیده می شود  و در کودکان بسیار نادر است. برای تشخیص این عارضه باید از فرد نمونه برداری از مغز استخوان انجام شود.

درمان ماستوسیتوزیس

به دلیل آزاد سازی هیستامین از ماست سل های بدن است که این عارضه ها نمود پیدا می کند. برای جلوگیری از این آزاد سازی می توان از آنتی هسیتامین ها استفاده کرد.

ممکن است در حین درمان برای رهایی از راش های پوستی پزشک به شما درمان با نور ماورای بنفش را پیشنهاد کند.

همانطور که گفته شد از علائم این عارضه، اسهال می باشد در صورتی که به این بیماری دچار شدید با مصرف داروهایی مانند کرومولین به منظور بهبود علائم گوارشی اقدام نمایید.

بهترین اقدامی که میتوان به منظور جلوگیری و درمان ماستوسیتوزیس انجام داد ایجاد لیستی از مواد محرک کننده ی این عارضه و عدم استفاده از این مواد می باشد.