درمان انواع خال

آیا شما هم خال های بدن را دوست ندارید؟ از بودن خال ها روی صورت خود ناراحت هستید؟ تا به حال به درمان قطعی آن فکر کرده اید؟ خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی می توانیم به آسانی زیباتر شدن را تجربه کنیم. دکتر طناز فخیم متخصص پوست و مو با ارائه انواع روش های جدید اقدام به برداشتن خال های شما می کنند؛ بدون این که اثر برگشت پذیری داشته باشند.

درمان انواع خال
درمان انواع خال

خال ها ضایعات خوش خیم نا به جای پوستی هستند که در زبان انگلیسی به نشانه زیبایی یا Beauty mark معروف می باشند و در اثر فعالیت بیش از حد سلول های رنگدانه ساز(ملانوسیت) و غیر رنگدانه ساز(کراتینوسیت) به وجود می آیند. به شکل، رنگ و اندازه های مختلفی در بدن وجود دارند.که در ادامه به مطالبی در رابطه با انواع خال درمان آن و …میپردازیم.

محتوا

انواع خال ها

اندازه خال های نرمال معمولاً 1 تا 5 میلیمتر هستند و خال های غیرطبیعی نیز از 6 میلی متر بیشتر می باشند. خال ها در حالت کلی ممکن است در اثر مواردی مانند آفتاب سوختگی، برنزه کردن بیش از حد، آسیب به وسیله لباس یا اشیا دیگر، تلاش برای پاک کردن آن و استعدادهای ژنتیکی تبدیل به سرطان شوند.

خال مادرزادی

خال هایی که مادرزادی هستند با رشد بدن نیز رشد پیدا می کنند. این خال ها معمولاً از نوع خوش خیم هستند و مشکل پوستی را با خود همراه ندارند. این نوع از خال ها دارای اندازه های کوچک، متوسط و بزرگ هستند. خال های کوچک و متوسط در حالت کلی مشکلی برای فرد ایجاد نمی کنند. بنابراین اگر مراجعه کننده با زیبایی آن روی بدن خود مشکل داشته باشد، کاملاً قابل برداشت هستند.
نوع بزرگ یا بدخیم این خال ها (یعنی بیشتر از 20 سانتی متر) احتمال این که قابلیت تبدیل به سرطان پوست از نوع ملانوم را داشته باشد، زیاد است. این خال ها معمولاً بخش وسیعی از پوست بدن را درگیر می کند؛ لذا از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. خال های بزرگ اگر در ناحیه های حساسی مثل ستون مهره ها، گردن و پشت سر دیده شود، ضروری است که حتماً از نوزاد سیتی اسکن و یا ام آر آی گرفته شود؛ زیرا ممکن است پرده های مغز را درگیر کند. بنابراین با انجام این آزمایش ها می توانید از سالم بودن نوزاد خود اطمینان پیدا کنید.

دکتر طناز فخیم متخصص پوست و مو با استفاده از روش های  نوین علم پزشکی می تواند خال های شما را مورد بررسی قرار دهد و در صورت وجود مشکل و یا  بدخیم بودن خال اقدام به درمان آن می نماید. جهت مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره ٤٤٨٢٤٠٨٢ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر طناز فخیم مراجعه کنید .

خال های اکتسابی

نوع دیگر از خال ها، خال های اکتسابی هستند که ممکن است بعد از بلوغ و بیشتر در اثر عوامل طبیعی مانند نور خورشید ایجاد شوند. به این نوع از خال ها کک و مک نیز گفته می شود.

خال های عروقی

نوع سوم از خال ها، خال های قرمز رنگی هستند که به آن ها خال های عروقی گفته می شود که معمولاً هم در سنین بالا در بدن ظاهر می شوند. در مطب دکتر فخیم می توانید به راحتی این خال ها را با لیزر بردارید بدون این که اثری از آن ها به جای بماند.

خال های هاله دار

این نوع خال ها حاشیه ای از پوست سفید در اطراف خود دارد و معمولا در دوران بلوغ دیده می شود.محل این نوع ازخال ها در پشت بدن می باشد.واکنشهای ایمنولوژیک بدن می توانند باعث بی رنگ شدن خال و اطراف آن شوند این نوع خال ها در افراد جوان معمولا نیاز به پیگیری ندارند.

خال آبی

این نوع خال ها برجستگی های آبی رنگی با سطح صاف و یا اندکی برآمدگی هستند که درکفل و صورت دیده می شوند. به جز یک نوع آن که بدخیم است مابقی معمولا بی خطر هستند.این نوع خال ها را می توان به وسیله جراحی رفع کرد.

خال دیسپلاستیک

این خال ها شکل های عجیب و غریبی داشته و در 2 تا 5 درصد نوجوانان و بالغین مشاهده می شود.همچنین این خال ها قطری بیش از 5 میلیمتر داشته و در برخی نقاط حالت التهابی و قرمز رنگ دارند و ممکن است که در برخی موارد بدخیم نیز شوند.

کک مک

این خال ها شبیه خال اکتسابی جانکشال هستند و به ندرت ازچند میلی متر بزرگتر می شوند.این ضایعات به علت قرار گرفتن در نور مستقیم خورشید به وجود می آیند و ممکن است در زمستان ها نیز پاک شوند.

سایر ضایعات پوستی

گاهی لک های پوستی و ضایعات قهوه ای مانندی روی مچ دست ها، پشت دست و ساعد به وجود می آیند که به آن لک های سنی می گویند. همچنین برخی ضایعات برجسته زگیل مانند که توسط متخصص تشخیص داده می شوند که خال هستند یا خیر

شایع ترین علل به وجود آمدن خال

 اگرچه هنوز هم علت به وجود آمدن خال های خوش خیم معلوم نیست اما معمولا به دلایل زیر به وجود می آیند:

  • سابقه ژنتیک
  • تغییرات هورمونی در سنین رشد و بلوغ
  • تغییرات هورمونی دربارداری
  • مصرف برخی داروها مانند داروهای سرکوب کننده ایمنی
  • کم کاری یا پرکاری تیروئید
  • تماس پوست با برخی از مواد شیمیایی
  • قرا گرفتن به مدت طولانی زیر نور مستقیم خورشید
  • در برخی موارد نیش حشرات، برخی ضایعات پوستی نیز منجر به تولید خال می شوند.

درمان خال های پوستی

برای برداشتن خال، زگیل یا میخچه حتماً قبل از شروع انجام کاری پزشک در بررسی اولیه تشخیص بدخیم بودن خال را می دهد، و از آن نمونه برداری می کند. اگر از نوع خوش خیم باشد، با توجه به ابعاد و حجم آن تصمیم می گیرد که از کدام روش برای برداشتن آن اقدام کند. اگر ابعاد این خال های خوش خیم کوچک و قابل برداشت باشد، می توان از لیزر برای رفع آن استفاده کرد. اگر هم ابعاد خال بزرگ باشد یا اصطلاحاً از نوع گوشتی باشد، بعد از بررسی نمونه برداری می توان با استفاده از بی حسی موضعی آن ها را جراحی کرد و بلافاصله بعد از انجام کار هم می توانید به فعالیت های روزانه خود بپردازید.

درصورتی که مایل به از بین بردن خال درصورت یا بدن هستید

  1. حتما با تیم درمانی خانم دکتر طناز فخیم مشورت کنید.
  2. ممکن است قبل از درمان به نمونه برداری و بررسی پاتولوژیک نیاز داشته باشید.
  3. انتخاب نوع و روش درمان پس ازمعاینه وارزیابی های تکمیلی توسط پزشک خواهد بود.
  4. در صورتی که نیاز به انجام لیزر یا آراف و…باشد درد یا خونریزی پس از برداشتن خال نادر یا بسیار ناچیز است.
  5.  در روند درمان از حمام آفتاب یا برنزه شدن پرهیز کنید.
  6. حتما برای تشخیص نوع خال و بررسی ریسک احتمالی به پزشک مراجعه کنید.

روش های برداشت خال

کرایوتراپی برای فریز کردن خال و ضایعات پوستی:

 از این دستگاه برای منجمد کردن و فریز کردن ضایعات پوستی مانند خال ، زگیل، کک و مک، میخچه و برخی ضایعات پوستی دیگر استفاده می شود.

برداشتن خال با روش رادیو فرکانسی:

از این دستگاه درمواردی استفاده می شود که هدف بیشتر زیبایی باشد تا درمانی. از این دستگاه می توان  برای برداشتن ضایعات هم سطح یا برجسته پوست کمک گرفت، بدون این که اسکاری بر جای بگذارد.

برداشتن خال با لیزر

 در این روش از نور لیزر استفاده می شود. به طوری که لیزر مستقیما به خال تابیده می شود تا آن را گرم کند و در نهایت آن را بترکاند. این روش بدون درد است.

برداشتن خال با جراحی

خال ها را می توان به سه طریق به وسیله جراحی برداشت:

خارج سازی کامل تراشه ای، جراحی برشی و بیوپسی پانچ

روش خارج سازی کامل تراشه ای:

 این روش برای خال هایی مورد استفاده قرار می گیرد که از پوست بیرون زده اند. در این جراحی، پزشک از چاقوی جراحی تیز و کوچک برای برش سطح خال و همسطح کردن آن با پوست مجاور استفاده می کند.

روش جراحی برشی :

خال های پوستی که صاف یا بدخیم هستند عموما با روش جراحی همراه با برش برداشته می شوند. در این روش  زخم را با بخیه می بندد.

روش بیوپسی پانج:

 معمولا برای خال های پوستی کوچکتر مورد استفاده قرار می گیرد و شامل استفاده از یک دستگاه مخصوص برای پانچ قطعه مکعبی شکلی از پوست است.

چه نوع خال هایی خوش خیم هستند

بیشتر خال ها و لکه های پوستی خوش خیم هستند و خطر ابتلا به سرطان پوست در این موارد بسیار کم می باشد.به جز موارد خال های مادرزادی و خال های دیسپلاستیک، سایر خال ها خوش خیم می باشند در صورتی که تغییری در اندازه، رنگ و سایز خال مشاهده کردید و یا خال شما شروع به خارش و خونریزی کرد فوراً به متخصص پوست مراجعه کنید.

بنابراین هر خالی که یک یا چند نمای غیر معمول و نا متقارن داشته باشد باید توسط پزشک برداشته شود.

آیا بعد از برداشتن خال مجدداً عود می کند

احتمال اسکار بعد از برداشتن خال بستگی به مهارت پزشک و نوع ترمیم پوست دارد. بعضی از افراد بیشتر از سایرین  مستعد تشکیل پوست اضافه پس از جراحی می باشند. همچنین برخی از خال های بزرگ را نمی توان به طور کامل رفع کرد ولی با روش هایی مانند لایه برداری، لیزر و میکرودرم آبریژن می توان تا حدود زیادی آن را برطرف کرد.

در صورتی که بعد از برداشتن خال مجدداً عود کرد به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

آیا خال های ملانوم بدخیم سرطان بدخیم پوست هستند

 شیوع ملانوما امروزه به علت صنعتی و ماشینی شدن زندگی رو به افزایش می باشد. این نوع خال های بدخیم 5 درصد از سرطان های پوست را تشکیل می دهند و در سنین 60 سالگی دیده می شوند و از شایع ترین علت مرگ در اثر بیماری های پوستی می باشند.  

 در حال حاضر علت اصلی به وجود آمدن این عارضه ناشناخته است اما عواملی مانند اشعه فرابنفش، ژنتیک و تماس های محیطی می تواند آن را تشدید کند.

در اخر
خال ها یا ضایعه های پوستی ممکن است برای خیلی از خانم ها جنبه زیبایی نداشته باشد. امروزه با استفاده از متدهای روز دنیا که خوشبختانه در کشور ما زیاد به چشم می خورد، می توانید به راحتی از شر این ضایعه خلاص شوید. درمان خال های پوستی را به ما بسپارید تا زیبایی خود را به دست آورید.

0/5 (0 نظر)
دکتر طناز فخیم

متخصص و جراح پوست و مو، لیزر، کاشت مو اخذ مدرک دکترای حرفه ای پزشکی (دوره عمومی) از دانشگاه علوم پزشکی ایران دارای بورد تخصصی پوست و مو از دانشگاه علوم پزشکی ایران سابقه شرکت در کنگره های بین المللی زیر نظر برترین اساتید آمریکایی و اروپایی دارای سرتیفیکیت های متعدد مربوط به دوره های ویژه در زمینه لیزر و تکنیک های نوین زیبایی و درمانی

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۹ دقیقه